خانه / علم ورزش / فیزیولوژی ورزشی / فیزیولوژی ورزشی / ضربان قلب ذخیره ای(BeeFit.ir)
ضربان قلب ذخیره ای(BeeFit.ir)
ضربان-قلب-ذخیره-ای(beefit.ir)

ضربان قلب ذخیره ای(BeeFit.ir)

ضربان قلب ذخیره ای(BeeFit.ir)

ضربان قلب ذخیره ای

ضربان قلب  ذخیره ای اختلاف بین  قلب حداکثر و استراحت است.

هنگام که ضربان قلب حداکثر ۲۰۰ ضربه در دقیقه و ضربان قلب استراحت ۶۰ ضربه در دقیقه باشد ضربان قلب ذخیره ۱۴۰ ضربه در دقیقه خواهد بود.

روش ضربان قلب ذخیره ای برای تعیین محدوده  ضربان قلب هدف به وسیله کارونن عمومیت یافت. برای استفاده از این روش باید چند محاسبه ساده انجام داد:

-تفریق ضربان قلب استراحتی از حداکثر ضربان قلب جهت محاسبه صربان قلب ذخیره

– محاصبه ۶۰ و ۸۰ درصد ضربان قلب ذخیره ای

-ضربان قلب استراحتی به این دو عدد اضافه گردد تا محدوده ضربان قلب هدف به دست اید

مثال: ضربان قلب حداکثر فردی ۴۵ ساله ۱۷۵ ضربه در دقیقه و ضربان قلب استراحت وی ۷۵ ضربه در دقیقه است. محدوده ضربان قلب هدف وی با توجه به روش کارونن به طریق زیر محاصبه می گردد:

۱۰۱=۷۵-۱۷۵

۸۰ و ۶۰=۱۰۰*۸۰% و ۶۰%

۱۳۵=۷۵+۶۰

۱۵۵=۷۵+۸۰

بنابراین محدوده ضربان قلب هدف برای این فرد بین ۱۳۵ الی ۱۵۵ ضربه در دقیقه خواهد بود.مزیت این روش برای تعیین شدت ورزش میزان ضربان قلب هدف بوده که همیشه بین ضربان قلب استراحتی و حداکثر است. اگر چه ضربان قلب استراحت متغیر است و احتمالا تحت تاثیر عواملی همچون کافئین بی خوابی کم ابی حالات مختلف روانی و تمرین قرار میگیرد ولی تاثیر چندانی در محاسبه ضربان قلب با این روش ندارد.

به خاطر داشته باشید : مدت تمرین هوازی رابطه معکوس با شدت آن دارد. هرچه تمرین شدیدتر باشد مدت اجرای ان کمتر است. حداقل مدت تمرین هوازی جهت برخورداری از اثرات مفید ان ۲۰ دقیقه است.

با توجه به موارد فوق جدول زیر میتواند جهت برنامه ریزی بلند مدت تمرین با هدف امادگی قلبی- تنفسی و هوازی مورد استفاده قرار گیرد:

          سطح

          هفته

   جلسات تمرین

(هفته)

      شدت تمرین

( درصد)

    مدت تمرین

( دقیقه)

         مبتدی

            ۱

۲

۳

۴

۵

           ۳

۳

۳

۳

۳

     ۴۰ الی ۵۰

۵۰

۶۰

۶۰ الی ۷۰

۶۰ الی ۷۰

          ۱۲

۱۴

۱۶

۱۸

۲۰

        متوسط

      ۶ الی ۹

۱۰ الی ۱۳

۱۴ الی ۱۶

۱۷ الی ۱۹

۲۰ الی ۲۳

۲۴ الی ۲۷

        ۳ الی ۴

۳ الی ۴

۳ الی ۴

۴ الی ۵

۴ الی ۵

۴ الی ۵

     ۷۰ الی ۸۰

۷۰ الی ۸۰

۷۰ الی ۸۰

۷۰ الی ۸۰

۷۰ الی ۸۰

۷۰ الی ۸۵

         ۲۱

۲۴

۲۴

۲۸

۳۰

۳۰

       پیشرفته

      ۲۸ به بعد

           ۳

      ۷۰ الی ۸۵

     ۳۰ الی ۴۵

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*